Polémique sur l'islamo-gauchisme dans le monde de la recherche / Mise en place du Conseil national des imams / Instabilité politique en Nouvelle-Calédonie ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏
 
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VEILLE PHAROS / FRANCE -
25 février 2021
 
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La polémique autour de la demande de la ministre de l’Enseignement supérieur Frédérique Vidal d’une enquête auprès du CNRS sur l’islamo-gauchisme dans les universités et la recherche française bat son plein. La ministre est accusée de s’appuyer sur un point de vue  d’extrême-droite en employant ce terme qui n’a selon le CNRS « aucune réalité scientifique » et les appels à sa démission provenant des chercheurs et universitaires sont nombreux en témoigne cette tribune du journal Le Monde. Ses soutiens semblent moins nombreux, mais insistent sur la nécessité d’une telle investigation. L’enquête aura néanmoins lieu et sera menée par l’alliance Athena.

Le président du Conseil français du culte musulman (CFCM), Mohamed Moussaoui, vient d’annoncer que le Conseil national des imams (CNI) devrait être mis en place d’ici la fin du mois de février. Il fait ainsi taire les craintes autour de sa mise en place coupant court aux divisions provoquées par l’adoption de la Charte des principes de l’islam de France.

En Nouvelle-Calédonie, après avoir renversé le gouvernement, les indépendantistes peinent à élire un président. Cette instabilité politique fait craindre pour l’après-Accord de Nouméa tandis que le début des préparatifs pour la tenue du troisième et dernier référendum d’autodétermination approche.

The polemic surrounding the request of Higher Education Minister Frédérique Vidal for a CNRS survey on Islamo-Lauchism in French universities and research is in full swing. The minister is accused of relying on an extreme right-wing point of view by using this term which, according to the CNRS, has "no scientific reality" and the calls for her resignation from researchers and academics are numerous, as this column in Le Monde shows. His support seems less numerous, but insists on the need for such an investigation. The investigation will nevertheless take place and will be carried out by the Athena alliance.
The president of the French Council of the Muslim Faith (CFCM), Mohamed Moussaoui, has just announced that the National Council of Imams (CNI) should be set up by the end of February. He is thus silencing fears about its establishment, cutting short the divisions caused by the adoption of the Charter of the Principles of Islam in France.
In New Caledonia, after overthrowing the government, the independentists are struggling to elect a president. This political instability has raised fears for the post-Nouméa Agreement as preparations for the third and final referendum on self-determination approach.

 
 

L'info phare - source médiatique

 
 

Enseignement supérieur : on vous explique la polémique sur l'enquête visant l'"islamo-gauchisme" réclamée par le gouvernement

La ministre de l’Enseignement supérieur Frédérique Vidal a demandé une enquête sur l’islamo-gauchisme auprès du CNRS visant à réaliser un “bilan de l’ensemble des recherches" pour “démasquer" d'éventuelles recherches relevant du militantisme et non de l’intérêt scientifique. Le CNRS a refusé et dénoncé l’usage d’un terme “qui ne relève d’aucune réalité scientifique”. L’expression désignait dans les années 2000 la convergence entre l’extrême gauche et l’islamisme, selon Le Monde. Cette situation a lancé une polémique dans laquelle s’expriment ceux convaincus de l’existence d’un islamo-gauchisme qui gangrène la recherche française et ceux dénonçant une chasse aux sorcières et un ministre plébiscitant les rhétoriques d’extrême-droite. L’enquête sera néanmoins menée par l’alliance Athena, structure qui regroupe les différents représentants de la recherche française.

Higher education: explanation about the controversy over the investigation into "Islamo-leftism" demanded by the government

Higher Education Minister Frédérique Vidal has asked for a survey on Islamo-gauchisme from the CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique) aimed at carrying out a "balance sheet of all research" to "unmask" possible research of militant rather than scientific interest. The CNRS refused and denounced the use of a term "which does not relate to any scientific reality". In the 2000s, the expression designated the convergence between the extreme left and Islamism, according to Le Monde. This situation launched a polemic in which those convinced of the existence of an Islamo-gauchisme that gangrenous French research and those denouncing a witch hunt and a minister plebisciting the rhetoric of the extreme right expressed themselves. The investigation will nevertheless be carried out by the Athena alliance, a structure which brings together the various representatives of French research.

 
 

Source médiatique

 
 

Vers une mise en place « fin février » du Conseil national des imams (article payant)

Malgré les divisions au sein du CFCM, son président Mohamed Moussaoui vient d’annoncer la mise en place d’ici fin février du Conseil national des imams (CNI) chargé de labelliser les imams de France. Le CNI sera une association cultuelle (loi 1905) et accueillera finalement des membres non affiliés au CFCM dans le but de dépasser les divisions. Il comprendra donc 25 membres : les responsables des cinq fédérations signataires de la charte, dix imams désignés par ces cinq fédérations, et dix autres imams non affiliés.

Towards a "late February" establishment of the National Council of Imams

Despite the divisions within the CFCM, its president Mohamed Moussaoui has just announced the establishment by the end of February of the National Council of Imams (CNI) responsible for labelling the imams of France. The CNI will be a religious association (law 1905) and will eventually welcome members not affiliated to the CFCM with the aim of overcoming divisions. It will therefore comprise 25 members: the heads of the five federations that have signed the charter, ten imams appointed by these five federations, and ten other non-affiliated imams.

 
 

En Seine-Saint-Denis, Gérald Darmanin sur le front de l’islam radical

Le département de Seine-Saint-Denis est devenu le terrain de lutte privilégié contre le radicalisme du ministre de l’Intérieur Gérald Darmanin. Il s’y rend tous les trois mois pour mesurer l’avancée de la lutte contre l’islamisme et travaille en étroite collaboration avec le préfet. Ce dernier étant invité à entamer des échanges avec les élus locaux sur le thème de la radicalisation. Entre fermetures administratives de lieux de cultes suspectés de radicalisation et mise en place de services compétents pour lutter au quotidien contre ces dérives, la Seine-Saint-Denis est plus que jamais au cœur de la politique contre l’islamisme du ministre de l'Intérieur.

In Seine-Saint-Denis, Gérald Darmanin on the front line of radical Islam

The department of Seine-Saint-Denis has become the privileged battleground against the radicalism of Interior Minister Gérald Darmanin. He goes there every three months to measure the progress of the fight against Islamism and works closely with the prefect. The latter is invited to initiate exchanges with local elected representatives on the theme of radicalisation. Between the administrative closures of places of worship suspected of radicalisation and the setting up of competent services to combat these abuses on a daily basis, Seine-Saint-Denis is more than ever at the heart of the policy against Islamism of the Minister of the Interior.

 
 

«On m'a dit que je brûlerai en enfer»: quand quitter l'islam vire au calvaire

L’apostasie, condamnée par le Coran, est perçue comme un crime par certains musulmans, et ce même en France. Les musulmans se déclarant ainsi non-musulmans encourent dans certains cas des représailles sous forme d’insultes ou d’agressions. Selon l'Institut Montaigne, 15% des enfants de musulmans en France se disent pourtant non-musulmans.

"I have been told that I will burn in hell": when leaving Islam turns to Calvary

Apostasy, condemned by the Koran, is perceived as a crime by some Muslims, even in France. Muslims who declare themselves to be non-Muslims may in some cases face reprisals in the form of insults or aggression. According to the Montaigne Institute, 15% of children of Muslims in France claim to be non-Muslims.

 
 

Les politiques et la religion : la grande inculture ?

Lors des débats sur le projet de loi “confortant le respect des principes républicains” les députés ont parfois fait part d’une grande inculture religieuse qui pouvait parfois s’apparenter à de la méfiance envers le fait religieux, voire du mépris. Le journal La Vie laisse la parole à diverses personnalités, chercheurs, élus ou journalistes, qui expriment leur analyse et leur point de vue sur de la situation. La raison principale résiderait dans la sécularisation de la société laissant disparaître une culture spécialisée et pratique de la religion, comme le souligne Philippe Gaudin, directeur de l’institut européen en sciences des religions.

Politics and religion: the great inculture?

During the debates on the bill "Confirming the respect of republican principles", the deputies sometimes expressed a great religious inculturation which could sometimes be likened to mistrust of the religious fact, or even contempt. The newspaper La Vie gives the floor to various personalities, researchers, elected representatives or journalists, who express their analysis and their point of view on the situation. The main reason lies in the secularisation of society, which has allowed a specialised and practical culture of religion to disappear, as Philippe Gaudin, director of the European Institute of Religious Sciences, points out.

 
 

Nouvelle-Calédonie : à Nouméa, les indépendantistes prennent le contrôle de l’exécutif mais ne parviennent pas à s’accorder sur un président (article payant)

Malgré l’urgence de la situation, les indépendantistes au pouvoir ne parviennent pas à élire un président. Détenteur de près d’un quart des réserves mondiales de nickel, le Grand Caillou continue de se déchirer sur la question de son exploitation, sujet au cœur des débats entourant l’indépendance. À l’approche du troisième scrutin d’autodétermination prévu par l’Accord de Nouméa (1998) qui pourrait voir le “oui” à l’indépendance l’emporter, les acteurs politiques qu’ils soient indépendantistes ou loyalistes font part de leurs difficultés à construire un après-Accord pourtant nécessaire.

New Caledonia: In Noumea, the separatists take control of the executive but fail to agree on a president

Despite the urgency of the situation, the ruling separatists are unable to elect a president. Holding nearly a quarter of the world's nickel reserves, the Great Pebble continues to be torn apart over the question of its exploitation, a subject at the heart of the debates surrounding independence. As the third self-determination poll provided for in the Nouméa Accord (1998) approaches, which could see a "yes" vote for independence, political actors, whether independentists or loyalists, are expressing their difficulties in building a post-Accord, which is nonetheless necessary.

 
 

Comment la théologie chrétienne a lancé l’écriture inclusive

L’histoire de l’écriture inclusive débute dans le mouvement de la théologie protestante féministe nord-américaine des années 1970-1980 qui souhaitait trouver un moyen de mieux inclure le genre dans les religions. Depuis le débat a dépassé la seule sphère religieuse, mais les protestants restent néanmoins les porteurs les plus aboutis de l’écriture inclusive.

How Christian theology launched inclusive writing

The history of inclusive writing begins in the North American Protestant feminist theology movement of the 1970s and 1980s, which wanted to find a way to better include gender in religions. Since then, the debate has moved beyond the religious sphere alone, but Protestants are still the most successful advocates of inclusive writing.

 
 

Source confessionnelle

 
 

Abus sexuels dans l’Église : « D’une prise de conscience collective doit surgir une responsabilité collégiale » (article payant)

Nathalie Sarthou-Lajus, philosophe et rédactrice en chef adjointe de la revue jésuite « Études », appelle l’épiscopat à la responsabilité collégiale autour des scandales sexuels qui ont secoué l’Église. La notion de responsabilité est pour elle une relation : le fait de répondre à quelqu’un des actes que l’on a commis ou non. Mais elle dépasse l’enjeu personnel de l’action qu’un individu commet, puisqu’ici c’est au titre de sa fonction qu’il est  responsable. La situation nécessite donc une prise de conscience de la part de l’épiscopat de leur responsabilité collégiale dans ces actes.

Sexual abuse in the Church: "From a collective awareness must arise a collegial responsibility".

Nathalie Sarthou-Lajus, philosopher and deputy editor-in-chief of the Jesuit review "Études", calls on the episcopate to take collective responsibility for the sexual scandals that have shaken the Church. For her, the notion of responsibility is a relationship: the act of answering to someone for the acts one has or has not committed. But it goes beyond the personal issue of the action that an individual commits, since here it is by virtue of his or her position that he or she is responsible. The situation therefore requires an awareness on the part of the episcopate of their collegial responsibility for these acts.

 
 

Source société civile

 
 

Azouz Begag : « Emmanuel Macron n’est pas le messie ! »

Azouz Begag, enseignant-chercheur au CNRS et ancien membre de gouvernements au titre de ministre déléguée à l’égalité des chances, est devenu malgré lui le porte-parole médiatique des musulmans. Il revient dans cet entretien sur l’actualité politique et notamment sur la place de Marine Le Pen qui, pour lui, est en train de gagner beaucoup de votes puisque les thématiques qu’elle défend depuis des années sont aujourd’hui validées dans le débat public. Il dénonce la peur en France des musulmans qui est source de beaucoup de problèmes de société ainsi que la ghettoïsation qui est porteuse d’un “séparatisme géographique”. Pour lui, malgré les politiques sociales, il faut constater l’échec des mesures qui ne sont finalement pas assez adaptées à la réalité du terrain où le fossé se creuse un peu plus chaque jour. Enfin, il espère qu’à l’issue de l’adoption de la  loi contre les séparatismes (qu’il n’estime « pas mauvaise » et assure qu’il « fallait la faire ») un retour à des débats apaisés sur les sujets de société soit possible en France.

Azouz Begag: " Emmanuel Macron is not the messiah! "

Azouz Begag, a teacher-researcher at the CNRS and former member of governments as Minister Delegate for Equal Opportunities, has unwillingly become the media spokesperson for Muslims. In this interview, he comes back to the political news and in particular to the place of Marine Le Pen who, for him, is winning a lot of votes since the themes she has been defending for years are now validated in the public debate. He denounces the fear of Muslims in France which is the source of many social problems as well as the ghettoisation which is the bearer of a "geographical separatism". For him, in spite of social policies, one must note the failure of the measures which are finally not sufficiently adapted to the reality of the field where the gap is widening a little more each day. Finally, he hopes that after the adoption of the law against separatism (which he does not consider "bad" and assures that it "had to be done") a return to calm debates on social issues will be possible in France.

 
 

Source académique

 
 

« Le catholicisme français à l’épreuve des scandales sexuels » : décryptage d’un « système » (article payant)

La sociologue Céline Bréaud vient de publier un ouvrage qui analyse les derniers scandales sexuels de l’Église. Elle décrit dans son essai le système de l’Église où l’autorité est détenue par des clercs masculins et célibataires et met en avant la figure du prêtre comme intouchable. Pour la chercheuse, c’est ce système qui rend possible ces abus. Elle y voit néanmoins une opportunité pour l’Église catholique de se réformer et ainsi se rendre plus attractive dans un contexte de diminution régulière du nombre de fidèles et de dons au denier du culte.

"French Catholicism in the face of sexual scandals": deciphering a "system".

Sociologist Céline Bréaud has just published a book analysing the latest sexual scandals in the Church. In her essay, she describes the system of the Church where authority is held by male and unmarried clerics and highlights the figure of the priest as untouchable. For the researcher, it is this system that makes these abuses possible. Nevertheless, she sees it as an opportunity for the Catholic Church to reform itself and thus make itself more attractive in a context of a steady decline in the number of faithful and donations to the denarius of worship.

 
 

La Charte des principes pour l’islam de France interroge

Les sociologues Françoise Lorcerie et Fabrice Dhume reviennent sur la mise en place de la Charte des principes pour l’islam de France qui démontrent pour eux que le CFCM a assumé “les préventions antimusulmanes de l’opinion majoritaire”. Pour les auteurs, l’ensemble du texte a été élaboré sous pression politique pour être ensuite appliqué sous pression morale en appelant les imams à une assimilation culturelle et à une soumission. Ils craignent ainsi que le texte ajoute au discrédit du CFCM.

The Charter of Principles for Islam in France questions

The sociologists Françoise Lorcerie and Fabrice Dhume look back on the implementation of the Charter of Principles for Islam in France, demonstrating for them that the CFCM has assumed "the anti-Muslim prejudices of the majority opinion". For the authors, the whole text was drawn up under political pressure and then applied under moral pressure by calling on imams to cultural assimilation and submission. They thus fear that the text will add to the discredit of the CFCM.

 
 

Les impensés de la « réforme de l’islam »

Steven Duarte, docteur en islamologie, revient sur l’idée de “reformer l’islam” qui trouve son origine dans le premier tiers du XIXe siècle, ainsi que sur les acteurs et actrices du courant réformiste. Il souligne le fait que pour le moment les réformistes sont encore des individus éparpillés, mais qu’il pourrait un jour devenir majoritaire. Il s’interroge sur l’impossible création actuellement d’un “islam des Lumières”, ainsi que sur les limites de la Charte des principes pour l’islam de France et propose notamment son élargissement à d’autres entités ou personnalités. Enfin il appelle à renforcer les moyens des professionnels de la lutte contre le terrorisme.

The unthinkable of the "reform of Islam".

Steven Duarte, doctor of islamology, returns to the idea of "reforming Islam", which originated in the first third of the 19th century, as well as to the actors of the reformist movement. He stresses the fact that for the time being the reformists are still scattered individuals, but that they could one day become the majority. He questions the impossibility of creating an "Islam of the Enlightenment" at the present time, as well as the limits of the Charter of Principles for Islam in France, and proposes in particular that it be extended to other entities or personalities. Finally, he calls for the reinforcement of the resources of professionals in the fight against terrorism.

 
 
 
 
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Ce bulletin de veille est réalisé par l’Observatoire Pharos, observatoire du pluralisme des cultures et des religions, dans le cadre de sa mission d’étude de la situation du pluralisme en Centrafrique. Il rassemble des informations, analyses et déclarations qui ne reflètent pas systématiquement la perception de la situation par l’Observatoire Pharos, mais qui constituent des documents à intégrer dans l’analyse. Les destinataires, partenaires de l’Observatoire Pharos, sont invités à contribuer à la qualité de cette veille par le partage de toutes informations utiles et diffusables.

This newsletter is written by Pharos Observatory, an observatory of cultural and religious pluralism, as part of its assessment study of religious pluralism in Central African Republic. It gathers information, analyses and speeches which may not reflect Pharos Observatory's feeling about the situation, but which should be taken into account as part of the analysis. All recipients, who are Pharos Observatory partners, are encouraged to contribute to this Watch by sharing any information that is worthwhile and fit to print.

 
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